Now Reading
Filharmonia Narodowa – Gustav Mahler: V Symfonia cis-moll

Filharmonia Narodowa – Gustav Mahler: V Symfonia cis-moll

Jeden z transmitowanych na żywo koncertów Filharmonii Narodowej dostępny będzie 18 kwietnia za darmo poprzez kanał filharmonii na Youtube.

Analizowanie i interpretowanie muzyki Gustava Mahlera byłoby wręcz niemożliwe przy pominięciu życiorysu kompozytora. Mahler odtwórca – Mahler twórca; człowiek opery, który żadnej nigdy nie skomponował; Mahler Żyd – Mahler Chrześcijanin… Listę tę można rozwijać bardzo długo, a wszystkie przenikające jego codzienność paradoksy, będą miały odbicie w tym, co stworzył i budować autobiograficzny podtekst większości dzieł.

W V Symfonii Gustav Mahler odszedł od wątków filozoficznych czy elementów programowych, nie przewidział w niej udziału solistów śpiewaków, nie zaplanował w niej również partii chóru, czyli tych komponentów, z których korzystał podczas tworzenia pierwszych czterech symfonii, uważanych przez niego samego za zamkniętą tetralogię. Są w niej natomiast inne cechy, świadczące o przemianach stylistycznych jakie zaszły w jego muzyce: z jednej strony umieszcza w finale klasycyzujące rondo, z drugiej zaś dochodzi do głosu gęsto utkana polifonizująca faktura.

Nawet piękno musi umrzeć to słowa otwierające trwającą niespełna kwadrans kantatę Nänie na chór i orkiestrę, którą Johannes Brahms napisał w 1881 roku do słów Friedricha Schillera. Jej tytuł odwołuje się do rytualnej pieśni pogrzebowej towarzyszącej konduktowi żałobnemu w starożytnym Rzymie. Funeralne skojarzenia wywoływać może także V Symfonia Mahlera, której pierwsze ogniwo nosi przecież określenie: Trauermarsch (marsz żałobny). Symboliczną kodę tego elegijnego w charakterze miniaturowego requiem stanowi umieszczony w programie koncertu filigranowy, liczący zaledwie 46 taktów, motet Ave Verum Corpus Mozarta.

See Also

18 kwietnia godzina 18:00 – www.youtube.com/user/FilharmoniaNarodowa

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top